Feedback

Ηλεκτρονική Υπηρεσία Υποστήριξης μελών & φίλων

Μέσα από το κίνημα η φωνή σου ακούγεται.

5. ΤΟ ΒΟΥΝΟ ΤΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΧΡΕΟΥΣ

Μετά την οικονομική κρίση του 2008 το πρόβλημα του Ιδιωτικού Χρέους άρχισε να μεγαλώνει, να γίνεται επιβαρυντικό για κάθε οικονομία και δυστυχώς πήρε μια νέα διάσταση λόγω της κρίσης της πανδημίας αλλά και λόγω του πολέμου το πρόβλημα διογκώθηκε για τις επιχειρήσεις.

Προγραμματικός στόχος του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ είναι να βοηθηθούν αυτοί που πραγματικά έχουν ανάγκη, να προστατευθούν περιουσιακά στοιχεία των συνεπών οφειλετών και ιδιαίτερα η πρώτη κατοικία αλλά και δοθεί ο αναγκαίος κεφαλαιακός χρόνος και χώρος στις επιχειρήσεις για να ανταπεξέλθουν.

5.1 Η κατάσταση σήμερα

Σε παγκόσμιο επίπεδο η αύξηση του ιδιωτικού χρέους των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών επιδεινώθηκε την περίοδο της πανδημίας. Στην Ελλάδα στις αρχές της δεκαετίας του 2000 ήταν περίπου στο 50% του ΑΕΠ, 2011 – 2012 κορυφώθηκε κατόπιν υπήρξε μια μικρή μείωση και σήμερα βρίσκεται στα επίπεδα του 2016, πάνω από το 100% του ΑΕΠ της χώρας.

Σε απόλυτους αριθμούς, για το οικονομικά ασθενέστερο 50% η Ελλάδα διολισθαίνει από το 5.5% πλούτου τη δεκαετία του 2000 στο -1.8% χρέος το 2021. Δηλαδή, το οικονομικά ασθενέστερο 50% των ελληνικών νοικοκυριών έχει σήμερα περισσότερο χρέος από ό,τι πλούτο.

Ο τραπεζικός τομέας είναι εκτεθειμένος στο ιδιωτικό χρέος σε πολύ μεγάλο βαθμό. Το Ελληνικό ιδιωτικό χρέος ανήλθε σε 221 δισ ευρώ το 2021 και αυξημένο σημαντικά από τα 202 δισ ευρώ το 2019. Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια παραμένουν το 2021 σημαντικά υψηλότερα του μέσου των χωρών της ΕΕ(12,8% ως ποσοστό του συνόλου των δανείων έναντι μόλις 2,1% στην ΕΕ).

Συνολικά το ιδιωτικό χρέος υπερβαίνει τα 260 δισ ευρώ, το τελευταίο τρίμηνο του 2021. Οι απλήρωτες οφειλές προς Εφορία και ΕΦΚΑ ήταν 4,5 δις ευρώ ενώ σύμφωνα με εκτιμήσεις της Τράπεζας της Ελλάδος τα νέα κόκκινα δάνεια ετησίως θα κυμαίνονται μεταξύ 4 – 6 δις ευρώ. Αυτή τη στιγμή είναι πάνω από 1 εκ. τα κόκκινα δάνεια, είναι πάνω από 4 εκ. όσοι χρωστούν στην εφορία και πάνω από 2,3 εκ. όλοι όσοι χρωστούν στον ΕΦΚΑ. Παρ’ όλες τις δηλώσεις της κυβέρνησης για ρύθμιση και μείωση των κόκκινων δανείων από τα τελευταία στοιχεία βλέπουμε ότι πάνω από το 50% των ρυθμίσεων ξανακοκκινίζουν σε διάστημα 3 έως 6 μηνών. Κόκκινα δάνεια είναι το 40% των στεγαστικών δανείων, 32% των επιχειρηματικών εκ των οποίων το 55% αφορά πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Ούτε με το πρόγραμμα Γέφυρα, ούτε με το νέο πτωχευτικό κώδικα η κυβέρνηση της ΝΔ κατάφερε να ρυθμίσει μη εξυπηρετούμενα δάνεια και να καταστήσει ένα ουσιαστικό εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών αντίστοιχα. Δεν έχει γίνει ακόμα η σύσταση του φορέα που εξήγγειλε η κυβέρνηση για την προστασία της πρώτης κατοικίας και όταν συσταθεί οι δικαιούχοι θα είναι περίπου, μόνο 3.500!

Οι αναγκαίες πολιτικές οφείλουν να κινηθούν στην κατεύθυνση αντιμετώπισης των βασικών αιτιών σώρευσης του προβλήματος που είναι κυρίως

1. οι στρατηγικοί κακοπληρωτές (περίπου 20% του συνόλου, οι οποίο δεν καταβάλουν πληρωμές ούτε όταν ρυθμίζεται σε μικρότερες δόσεις η οφειλή τους) και

2. η οικονομική αδυναμία πληρωμής (80% του συνόλου) λόγω έλλειψης ρευστότητας.

5.2 Οι παρεμβάσεις του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ

Το Κίνημα μας στο πλαίσο της κοινοβουλευτικής του δραστηριότητας έχει προβεί ήδη σε σειρά νομοθετικών πρωτοβουλιών και προτάσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος, ζητώντας:

1. Την θέσπιση του τραπεζικού διαμεσολαβητή

2. Την ρύθμιση 120 δόσεων για χρέη στην εφορία και τα ασφαλιστικά Ταμεία

3. Την πραγματική προστασία πρώτης κατοικίας με επικαιροποιημένα κριτήρια και ασφαλιστικές δικλίδες (με οδηγό τον νόμο ΠΑΣΟΚ 3869/2010 για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά)

4. Ένα διάφανες πλαίσιο στη διαδικασία ρύθμισης των δάνειων από τις εταιρίες διαχείριση

5. Την αναστολή πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας για τους αδύναμους δανειολήπτες.

Μέσα από τον προγραμματικό διάλογο και την επεξεργασία θέσεων και λύσεων για το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους το Κίνημά μας παραθέτει συγκεκριμένες προτάσεις πολιτικής για την εξάλειψη του προβλήματος:

1. Την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης, ιδιαίτερα για τις μεγάλες οφειλέτριες επιχειρήσεις που επιβαρύνουν περισσότερο το σύστημα

2. Σε περιόδους νομισματικής πολιτικής, η πιστωτική επέκταση γίνεται κυρίως προς τους οικονομικά ισχυρούς, αυξάνοντας την οικονομική ανισότητα, γι’ αυτό και προτείνουμεένα φόρο μεγάλου πλούτου, ιδανικά σε ευρωπαϊκό επίπεδο

3. Τα χρήματα από το φόρο αυτό θα πρέπει να κατευθύνονται αυστηρά σε παραγωγικές δραστηριότητες

4. Η κατανάλωση της γενικής κυβέρνησης πρέπει να συνδέεται με παραγωγικές επενδύσεις που θα δημιουργούν πλούτο

5. Το ίδιο πρέπει να ισχύει και για τους ευρωπαϊκούς πόρους αλλά και τον τραπεζικό δανεισμό, που εκτός από τις πράσινες επενδύσεις πρέπει να κατευθυνθούν και προς την υποστήριξη των μεγάλων θεσμικών αλλαγών (πχ δικαιοσύνη και εκπαίδευση)

6. Μετάβαση σε ένα σχεδόν πλήρως ηλεκτρονικό σύστημα πληρωμών που θα πατάξει τη φοροδιαφυγή και θα μειώσει τη στρατηγικά μη αποπληρωμή του ιδιωτικού χρέους

7. Σύνδεση των ηλεκτρονικών πληρωμών με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και απευθείας απόδοση του ΦΠΑ, αύξηση δημοσιονομικού χώρου και μείωση των φορολογικών βαρών των ιδιωτών, μειώνοντας έτσι και το χρέος

8. Από αυτή η μεταρρύθμιση θα οριοθετηθούν και οι πραγματικά ασθενέστεροι, ώστε η οικονομική στήριξη να κατευθύνεται εκεί όπου υπάρχει ανάγκη

9. Σύσταση Υπηρεσίας Πιστοληπτικής Αξιολόγησης

10. Σύσταση Φορέα Απόκτησης και Εκμίσθωσης Ακινήτων για Ευάλωτα και Υπερχρεωμένα Νοικοκυριά (περίπου 100.000).

Πες τη γνώμη σου

Για να δεις τα σχόλια και να έχεις πρόσβαση σε όλες τις δυνατότητες της πλατφόρμας μπορείς εύκολα να συνδεθείς εδώ

Μπορείς να συμμετέχεις!

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *